Historik

Den 11 februari 1960 bildades Mariestads Friluftsklubb - MFK - Mariestads FK. De första medlemmarna var främst orienterare och skidåkare som tidigare hade haft klubbadressen Mariestads AIF, men nu ville man ta steget och bilda en egen förening. Den första styrelsen bestod av ordförande: Bertil Krantz, sekreterare: Lennart Dahlin, vice ordförande Erik Törner och vice sekreterare Roland Persson.

MFK bedriver motions- och elitidrott inom orientering och längdskidåkning.

Klubbens verksamhet är uppdelad i två sektioner: orienterings och skidsektionen. Dessutom finns fem huvudkommitteer ungdomskommitteen, motionskommitteen, stugkommittéen, ekonomikmmitéen och informationskommittéen.

Klubben har under åren haft många stora framgångar. För att nämna några: bästa svenska lag på U10 mila 1997, seger i veterankavlen på 10 mila 2006.